top of page

Hond en Kinderen

Hoe werkt het ook alweer?

 

De hond kan een enorme verrijking zijn voor de opvoeding en ontwikkeling van het kind. Het kind leert geleidelijk wat het betekent om voor een levend wezen te zorgen en krijgt besef van verantwoordelijkheid. Indien beide in goede harmonie opgroeien, kan de hond een echt maatje worden van het kind.

 

Er zijn tegenwoordig hondenscholen en begeleiders die natuurlijke behendigheid of speuren en hersenspelletjes zoals puzzels aanbieden. Leuk voor de hond en ook voor klein en groot. Op deze manier communiceer je met de hond en bouw je spelenderwijs samen een hechte band op. Er zijn op internet veel home made neus en herserwerk spellen voor de hond te vinden die je zelf kan maken. Ook op Facebook zijn speciale hersenwerk voor honden groepen.

 

Een snoepjesboom waar je lekkere snoekjes in verstopt is een heel leuk spelletje en zo leert de pup zijn neus te gebruiken. Jezelf verstoppen (achter een boom) is dolle pret voor een pup, ze gebruiken hiermee namelijk hun neus en hersens waardoor ze ook energie verbruiken op een positieve manier, en het maakt ze heel gericht op degene die ze uitlaat. Hier heb je later veel profijt van. Je kunt als je een bos wandeling maakt of in het park zit snoepjes vertoppen, eerst simpel zodat de hond het ziet. Daarna kan je wat snoepjes verstoppen in de schors van een boom, onder een blaadje etc. Niet te lang aangezien pups zich ongeveer 5 minuten kunnen concentreren. Geniet ervan om samen nieuwe dingen te verzinnen. Meer spel-voorbeelden in onze puppygids

 

 

 

Alles op een rijtje

 

Trekspelletjes en bal gooi/ apporteer spelletjes maken een pup erg opgewonden en bijterig, er komt dan namelijk adrenaline vrij en de pup kan moeilijk kalmeren. Natuurlijk is het verleidelijk vooral voor kinderen om te rennen en vrij wilde spelletjes te doen met een pup, maar op deze manier komt de hond in een soort jachtprooi modus. De adrenaline kan nog weken lang in een lichaam blijven zonder dat de hond er echt iets mee kan doen. Wat tot gevolg heeft dat de hond veel stress opbouwt zonder dat men het in de gaten heeft. De kinderen zijn na 10 minuten wel klaar maar de hond is nu juist heel erg opgewonden is. Teveel stress betekend ook dat het vat eens kan overlopen met alle nare gevolgen van dien. 

 

Of de hond fixeert zich alleen op de bal (als prooi) en heeft geen oog meer voor communicatie met mensen en andere honden. Als voorbeeld kan je denken aan een druk en hyperactief kind waarvan de óuder’’ wil dat het kind daarmee ophoudt en wel meteen! Dat lukt uiteraard niet en is fysiek ook niet mogelijk. Integendeel, kinderen maar ook pupjes worden van geschreeuw en boosheid alleen maar nog drukker en onzekerder.

 

Met een pup werkt het eigenlijk op dezelfde manier. Zoek en speurspelletjes en hersenwerk zijn een beter alternatief. Ook in huis of tuin kan je dat altijd doen. Verstopplekjes genoeg. Of je doet zelf verstoppertje met de hond, in huis en in het bos. Het helpt de hond om zijn hersens te gebruiken, en dat kost energie en concentratie. Daarnaast is het goed voor de binding met elkaar en zorgt dat de hond jou goed in de gaten blijft houden.

 

 

 

Respect te hebben voor de hond en Samen leren

 

  • Een hond is een levend wezen en geen speelpop waarmee je kunt doen wat je wilt. 

  • Zich rustig te gedragen tegenover de hond. 

  • De taal van de hond begrijpen. Het is belangrijk dat het kind leert wat het betekent als een hond gromt (daarmee zegt hij, laat mij nu met rust, ik vind het eng wat je doet) en leert zien wanneer je de hond met rust moet laten of wanneer een hond  aandacht wil of juist niet.

  • Dat hij gebeten kan worden als hij de hond pijn doet. Hij mag de hond nooit slaan en nooit plagen. Daardoor leert de hond dat hij een kind niet kan vertrouwen.

  • Hoe je een hond moet aaien, niet op zijn kop maar op de rug of hals. Altijd met de haarrichting mee en niet tegen de haarrichting in. 

  • De hond  altijd met rust te laten als hij ligt te slapen of in zijn mand ligt. 

  • Nooit aan de etensbak te komen als de hond staat te eten. 

  • Niet te pas en te onpas de naam van de hond of commando’s naar hem te roepen.  

  • Nooit achter een hond aanrennen. 

  • Niet te schreeuwen tegen een hond. 

  • Direct stil te gaan staan, als een hond achter je aanholt. 

  • samen de (confilict-vermijdende) signalen die een hond geeft (h)erkennen (Kalmerende signalen Turid Rugaas) en daar op anticiperen.

  • Een PDTE hondenschool of begeleiding die de opleiding van Turid of Sheila Harper hebben gevolgd zoeken is de beste start voor pup en kind (en volwassenen :-)

  • Daar leer je niet conditioneren maar cognitief leren en samenwerken

  • Niet de hele tijd de hond knuffelen, let op de signalen

  • Op de juiste manier begroeten van een hond 

  •  

 

 

 

 

 

 

Wat kan je samen wel doen

 

  • Kinderen met de hond laten spelen door bijv. een verstopspelletje, waarbij het kind een zich achter een boom mag verstoppen tijdens de boswandeling. Beiden vinden het prachtig, voor de hond is het niet bedreigend, en kind en hond krijgen een betere band

  • Nog een zoekspelletje: zoals omgekeerde bloempotjes waar onder 1 potje een brokje verstopt wordt

  • Onder toezicht spelen met de frisbee of een apporteerspelletje.

  • Samen op cursus. Er zijn steeds meer hondenscholen en individuele trainers die kinderen bij de opvoedings cursus betrekken. Vaak mag een kind vanaf een bepaalde leeftijd ook zelf deelnemen aan een cursus.

  • Zoekspelletjes en een snuffelkleed gebruiken. Er zijn heel veel leuke spellen te verzinnen om samen te doen. Een paar voorbeelden vind je in de Upsidedown startersgids

  • Daarnaast zijn er verschillende leuke en leerzame boeken en cd verkrijgbaar
           - De Blauwe hond, een interactief computerspelletje voor kinderen van 3-6 jaar en hun
             ouder, om kinderen en (groot) ouder leren hoe veilig om te gaan met de hond in de
             thuissituatie

-

 

bottom of page